Yyteri Activen Lehtonen: ”Talent Centeristä saamme osaavan avun silloin, kun sitä tarvitsemme”

Yyteri Active Oy:n menestysresepti: osaava henkilökunta, sujuva yhteistyö Talent Centerin kanssa ja ainutlaatuiset elämykset Yyterin upeissa maisemissa

Seikkailupuisto Huikeen taustayhtiö Yyteri Active Oy teki vuonna 2021 ison satsauksen toimintansa laajentamiseen. Aiemman yhden toimipaikan sijaan konsepteja on nyt seitsemän kolmessa eri sijainnissa – kaikki maankuulun Yyterin hiekkarannan läheisyydessä. Laajentumisen myötä yrittäjien työmäärä kasvoi ja niin kasvoi myös tarve hyville työntekijöille. Kesästä tuli menestys, ja siinä auttoi jo vuosia jatkunut yhteistyö Talent Centerin kanssa.

Kiipeilypuiston lisäksi alueelle avattiin trampoliinipuisto, välinevuokrausta harjoittava retkipiste, kaksi ravintolaa, mehubaari ja jäätelökioski.
– Koronasta huolimatta tai jopa siitä voimaa ammentaen, sillä kotimaan matkailukesästä ennustettiin hyvää, taustoittaa Ekku Lehtonen, yksi Yyteri Active Oy:n yrittäjistä.

Keskeistä roolia liiketoiminnallisessa menestyksessä näytteli osaava, työhön sopiva ja motivoitunut henkilöstö, jonka työsuhteista vastasi Talent Center.

Ennusteet pitivät kutinsa ja kesä meni liiketoiminnan näkökulmasta hyvin. Siinä auttoivat suotuisat säät, tasaiset asiakasvirrat ja se, että uusien toimipisteiden myötä kassoja oli tänä kesänä yhden sijaan seitsemän.
– Kesän myynti oli lähes kaksinkertainen aiempaan verrattuna.

Keskeistä roolia liiketoiminnallisessa menestyksessä näytteli osaava, työhön sopiva ja motivoitunut henkilöstö, jonka työsuhteista vastasi Talent Center.

Henkilökunta hyvän asiakaskokemuksen takeena

– Esimerkiksi seikkailupuistossa me myymme kiipeilyä, mikä käytännössä tarkoittaa valjaiden vuokraamista olemassa olevaan puistoon. Varsinaisen elämyksen tuottamisesta vastaa pitkälti henkilökunta, joka hoitaa asiakkaan turvallisesti puuhun – ohjeistaa, miten sinne kuuluu mennä, ja valvoo, että kiipeily on koko ajan jouhevaa.

Tavoitteenamme on luoda asiakkaillemme turvallinen tunne kiipeilyn ajaksi. Saammekin asiakaskokemuksesta tosi paljon positiivista palautetta.

Työyhteisöön on haluttu synnyttää asiakkaita aktiivisesti palveleva, keskusteleva ja läsnä oleva kulttuuri.
– Tavoitteenamme on luoda asiakkaillemme turvallinen tunne kiipeilyn ajaksi. Kiipeilyn päätyttyä syvennämme kokemuksen henkilökohtaisuutta kysymällä fiiliksiä. Saamme asiakaskokemuksesta tosi paljon positiivista palautetta.

Samalla tavalla tuotteen ja elämyksen tekevät myös yrityksen muiden toimipisteiden työntekijät, olipa kyse trampoliinipuistosta, välinevuokrauksesta tai ravintoloista.
– Näissä pisteissä asiakaspalvelu on perinteisempää myyntiä, mutta kyllä asiakaskokemus on sitä parempi, mitä parempi on esimerkiksi henkilökunnan ulosanti.

Talent Center on tärkeä tuki

Talent Center on ollut Yyteri Active Oy:n kumppani henkilöstöasioissa jo useamman vuoden ajan. Yhteistyö alkoi rekrytointiprosessissa avustamisesta ja laajeni nopeasti henkilöstövuokraukseen. Kesällä 2021 kaikki yrityksen tuntityöntekijät työskentelivät Yyterin toimipisteissä osana Yyteri Activen työyhteisöä, mutta palkan maksoi Talent Center.
– Talent Center huolehtii meillä kaikesta työsuhteisiin liittyvästä byrokratiasta, kuten työsopimusten tekemisestä, verokorttien keräämisestä, tuntikirjauksista, työehtosopimuksiin liittyvistä asioita ja palkanmaksusta.

Talent Center on ikään kuin yksi meidän toimistotyöntekijöistämme, joka huolehtii, että työntekijät saavat palkkansa ajallaan ja oikein.

Yrityksen henkilöstöhallinto on siis käytännössä ulkoistettu Talent Centerille.
– Sanomme aina työntekijöillemme, että he ovat meillä töissä, vaikka palkka tuleekin eri paikasta. Talent Center on ikään kuin yksi meidän toimistotyöntekijöistämme, joka huolehtii, että työntekijät saavat palkkansa ajallaan ja oikein. Jos me hoitaisimme ne itse, niin lopputulos olisi ihan huuhaata.

Ratkaisu sopii erinomaisesti Yyteri Activen kaltaiselle toimijalle, jonka toiminta painottuu vahvasti kesäkauteen.
– Jos me palkkaisimme oman työntekijän näitä töitä tekemään, niin hän istuisi kahdeksan kuukautta tyhjän panttina. Talent Centeristä saamme osaavan avun silloin, kun sitä tarvitsemme.

Apua on myös tarvittu.
– Käymme aika jatkuvaakin vuoropuhelu siitä, miten asiat pitää hoitaa. Erityisesti nyt, kun menimme uudelle alalle ja avasimme ravintoloita, niin saimme hyvää tukea Talent Centeristä. He hakivat puolestamme vastauksia esimerkiksi työehtosopimukseen liittyviin kysymyksiin.

Saimme tosi hyvät tiimit kasaan Talent Centerin kanssa. Myös ravintoloihin, vaikka tiedostimmekin sen, että ravintola-alan tekijöitä voi olla vaikea löytää.

Hyvä tiimi kootaan sujuvalla yhteistyöllä

Tänä vuonna Yyteri Activen kesästä huolehtimaan rekrytoitiin noin 45 työntekijän ryhmä. Heistä kymmenkunta oli tuttuja aiemmilta kesiltä. Valtaosa oli siis uusia tekijöitä.
– Saimme tosi hyvät tiimit kasaan Talent Centerin kanssa. Myös ravintoloihin, vaikka tiedostimmekin etukäteen sen, että ravintola-alan tekijöitä voi olla vaikea löytää.

Lehtosen oma työnkuva on hyvin monipuolinen ja kesä on kiireistä aikaa. Suoraviivainen ja sujuva yhteistyö Talent Centerin kanssa on tärkeää.
– Joskus saamme suoria yhteydenottoja työnhakijoilta. Jos kyseessä on selkeästi meille sopiva tyyppi, niin voin vain ilmoittaa asiasta Emmille Talent Centeriin. Hän ottaa tyyppiin yhteyttä ja tekee antamillani tiedoilla sopimuksen valmiiksi. Homma hoituu sähköisesti ja etänä ilman käyntiä heidän toimistollaan.

Henkilöstöhallinnon asiat hoidetaan Talent Centerissä huolella ja oikein. Me voimme keskittyä siihen, että asiat sujuvat kentällä.

Tiivis työyhteisö vuokratyösuhteista huolimatta

Lehtonen on huomannut, että jotkut työntekijät suhtautuvat vuokratyösuhteeseen epäröiden. Hän haluaakin oikoa vääriä mielikuvia.
– Se, että työsopimuksen allekirjoittaa meidän sijastamme Talent Center, ei yhtään vähennä työntekijän oikeuksia, vaan enemmänkin korostaa niitä. Työntekijät ovat isomman työnantajan leivissä, ja henkilöstöhallinnon asiat hoidetaan huolella ja oikein. Me voimme keskittyä siihen, että asiat sujuvat kentällä.

Yyterissä me olemme yhtä ja samaa porukkaa eikä siihen vaikuta se, minkä yrityksen nimi lukee työsopimuksissa.

Yyteri Activen kesä on iso ponnistus ja sen päättymistä juhlitaan joka vuosi porukalla. Elokuun päättäjäisiin kutsutaan kaikki työntekijät.
– Nuoret työntekijät arvostavat sitä, että järjestämme isot bileet. Jotkut ovat jopa sanoneet, että he tulivat töihin bileiden takia, hymyilee Lehtonen.

Yhteiset juhlat ovat yksi konkreettinen tapa tuoda esiin se, mikä merkitys tiimin jokaisella jäsenellä ja hyvällä tiimihengellä on Yyteri Activelle.
– Yyterissä me olemme yhtä ja samaa porukkaa eikä siihen vaikuta se, minkä yrityksen nimi lukee työsopimuksissa, muistuttaa Lehtonen.

Vuokratyö

Robert Kiuru

Jaa artikkeli

Uusimmat artikkelit